Loading…

Allmänna villkor

Dessa användarvillkor uppdaterades den 02 februari 2021

Köp

För att köpa biljetter behöver du registrera dig som användare och uppge namn, adress, e-post, telefon och födelsedatum. Du betalar online med betalkort. Informationen används till att genomföra köpet. Om det är problem med ett köp, eller om det exempelvis sker en annullering eller liknande, så används uppgifterna till att kontakta dig.

För information om GöteborgsOperans behandling av dina personuppgifter, se nedan i dessa Köp- och Användarvillkor samt på opera.se/personuppgifter.

Biljettköpet

Biljetten med streckkoden är din nyckel till en specifik föreställning. Streckkoden accepteras endast en gång. Biljetten kan alltså inte kopieras eller på annat sätt användas flera gånger. Streckkoden accepteras endast en gång. Biljetten kan alltså inte kopieras eller på annat sätt användas flera gånger.

Om du får förhinder inför ett evenemang så är det tillåtet att överlåta biljetten till någon annan. Notera att en del priskategorier är förknippade med särskilda villkor där det efterfrågas ID, studentkort eller scenpass i entrén, men det framgår i så fall tydligt på biljetten samt på hemsidan.

Det är inte tillåtet att använda eller överlåta förvärvade biljetter i kommersiellt ändamål, inkluderande:

Användning eller överlåtelse av en biljett i kommersiellt ändamål kommer att leda till annullering av biljetten. GöteborgsOperan har rätt till ersättning för samtliga eventuella omkostnader förknippade med annulleringen och som följer av den otillåtna biljetthanteringen.

Köp via opera.se

För att genomföra ett biljettköp ska du göra följande:

  1. Sök och hitta biljett(er.
  2. Kontrollera att du fått önskade platser och ev. produkter.
  3. Logga in om du redan är kund. Om du inte redan är kund
    registrerar du snabbt och enkelt ditt personliga
    kundkonto.
  4. Du kan även välja att registrera dig utan inloggning
  5. Fyll i personuppgifter.
  6. Kontrollera att alla uppgifter är korrekta.
  7. Fyll ev. presentkortnummer och pinkod om du vill betala
    med din biljetter med GöteborgsOperans presentkort.
  8. Godkänn köp- och leveransvillkoren.
  9. Välj betalningssätt och fyll i dina uppgifter.
    10.Godkänn köpet.

Din orderbekräftelse kan nu ses på skärmen, och du får inom några få minuter din bekräftelse sänd via e-post.

Som kund ansvarar du för att kontrollera att bokningen stämmer (rätt post- och e-postadress, evenemangsdatum, antal biljetter, rätt arena rätt klockslag m.m. och att biljetten kommit till dig i god tid innan evenemanget startar.)

Leverans

Vi levererar fysiska biljetter i vår biljettkassa. Har du köpt din biljett på opera.se erbjuder vi pdf- eller mobilbiljett. Du laddar ner din biljett via länk i den biljettbekräftelse du får till din e-postadress. Om du inte har mottagit e-post med biljetterna inom 24 timmar efter genomfört köp kan du ringa till vår biljettkassa på telefonnummer 031-13 13 00 eller skicka e-post till biljetter@opera.se.

Om du inte laddar ner dina biljetter från orderbekräftelsen, eller inte mottar orderbekräftelsen som e-post, kan du alltid logga in på ditt konto och hämta dina mobilbiljetter. Har du problem med att få tillgång till din order, vänligen kontakta GöteborgsOperan på telefonnummer 031-13 13 00.

För öppettider se opera.se/biljetter

Försvunna biljetter

Har du tappat bort biljetten till evenemanget? Vi kan då ordna en ny åt dig. Kontakta oss på biljetter@opera.se

Byte och avbokningsskydd

Nu blir det ännu enklare att byta din biljett. Vill du ha extra trygghet i fall något oförutsett skulle hända? Då köper du till ett avbokningsskydd samtidigt som din biljett. Skönt och smidigt när du får ändrade planer eller måste ställa in.

Byte av biljett

Att byta din biljett är enkelt och smidigt på webben. Fram till och med dagen före föreställningen kan du byta din biljett till en annan föreställningsdag.

Så här gör du:

Allmänna villkor
Du kan byta din(a) biljett(er) fram till och med dagen före föreställningen.
Du kan byta din biljett till ett nytt speldatum av samma uppsättning i mån av plats.
Vid biljettbyte tar GöteborgsOperan ut en bytesavgift på 30 kr per biljett. Du betalar avgiften i samband med bytet. (Byter du din biljett flera gånger betalar du 30 kr per biljett och tillfälle.)
Du byter din biljett på opera.se. Vid behov kan du även göra bytet manuellt i GöteborgsOperans biljettkassa.
Om du byter din biljett till en dyrare biljett betalar du mellanskillnaden i samband med bytet. Om du byter din biljett till en billigare biljett får du inte mellanskillnaden tillbaka.

Avbokningsskydd

Med GöteborgsOperans avbokningsskydd har du möjlighet att avboka din biljett fram t.o.m. 4 veckor före föreställningen. Du köper ditt avbokningsskydd samtidigt som din biljett. Avbokningsskyddet gäller endast aktuell föreställning. Du får summan återbetald.

Vid sjukdom eller skadehändelse kan du avboka fram t.o.m. dagen före föreställningen och får då summan som presentkort. Sjukdom/skadehändelse måste styrkas av läkarintyg eller polisanmälan.

Pris: 30 kr per biljett

För villkor se: https://www.opera.se/biljetter/byte-och-avbokning/.

Inställt evenemang

Om ett evenemang inte kan genomföras alls ställs det in. Vi kontaktar dig via e-post eller mobil. Du har då möjlighet att få pengarna tillbaka eller byta till annat föreställningsdatum. Återköpet/bytet måste göras inom 3 veckor från inställt evenemang. Administrativa avgifter återbetalas ej.

Ändringar i repertoar, plats/lokal för evenemanget eller delvis genomfört evenemang är inte ett inställt evenemang, och pengarna återbetalas då normalt inte.

Force majeur:
GöteborgsOperans skyldigheter i köpvillkoren, inklusive ansvar för genomförande av evenemanget, inklusive biljettköparens rätt till återbetalning upphör om händelsen påverkas av en force majeure-situation före eller under evenemanget. Med force majeure-situation avses skäl som ligger utanför GöteborgsOperans rimliga kontroll, till exempel och inte uttömmande: krig, upplopp, terrorism, stora utbrott, brand, översvämningar, strejker, väder, nationella säkerhetsorder eller instruktioner från nationella eller lokala myndigheter.

Biljettreservationer

Du som reserverat dina biljetter måste bekräfta föreställningen, antal biljetter, pris och datum innan dess att förfallodatum passerats. Därefter återgår biljetterna till försäljning. Efter att du bekräftat och/eller betalat din reservation skickas PDF-biljetter till den angivna e-postadressen i bokningen.

Personuppgifter

Den allmänna dataskyddsförordningen (känd som GDPR) gäller som lag i alla EU:s medlemsländer från och med den 25 maj 2018. Förordningen stärker enskilda individers rättigheter när det gäller personlig integritet vid behandling av personuppgifter. GöteborgsOperan samlar enbart in personuppgifter med ditt samtycke eller när det annars finns laglig grund för behandling. Det är viktigt att du förstår GöteborgsOperans personuppgiftshantering och att du känner dig trygg i behandlingen av dina personuppgifter.

För generell information om varför och hur GöteborgsOperan registrerar och behandlar personuppgifter om dig och för information om cookies så hänvisar vi till opera.se/personuppgifter/.

Likaledes gäller, i tillägg till vad som framgår av vår personuppgiftshantering, att dina personuppgifter kan användas till att kontakta dig i samband med upplysningar om ditt köp hos GöteborgsOperan.

Frågor eller funderingar?

Om du har några frågor eller funderingar kring ditt biljettköp så kontakta GöteborgsOperans biljettkassa:
Tfn 031-13 13 00
E-post: biljetter@opera.se

GöteborgsOperan
Christina Nilssons gata
411 04 Göteborg

Reservationer

GöteborgsOperan reserverar sig för eventuella fel avseende prisuppgifter och för utsålda evenemang